Informacje podstawowe

  • Kategoria
    Techniczne / Obsługa maszyn i urządzeń
  • Grupa docelowa usługi

    Nasze szkolenia są skierowane do szerokiego grona odbiorców – zarówno osób początkujących, jak i tych, które już posiadają doświadczenie w obsłudze bezzałogowych statków powietrznych (BSP), ale chcą podnieść swoje kompetencje zawodowe i techniczne.

    Zapraszamy szczególnie:

    • osoby, które chcą zdobyć uprawnienia do pilotowania dronów w europejskich kategoriach STS-01STS-02(loty w zasięgu wzroku – VLOS – oraz poza zasięgiem – BVLOS, do 25 kg),
    • kandydatów do uzyskania uprawnień państwowych NSTS-06 (loty w i poza zasięgiem wzroku dronami do 25 kg),
    • osoby pragnące rozwijać się zawodowo w branży dronowej, w tym w specjalistycznych zastosowaniach technologii BSP,
    • osoby, które nie chcą być jedynie „papierowymi pilotami”, ale rzeczywiście opanować technikę latania, obsługę sprzętu oraz reagowanie w trudnych warunkach operacyjnych.
  • Minimalna liczba uczestników
    4
  • Maksymalna liczba uczestników
    30
  • Data zakończenia rekrutacji
    07-09-2025
  • Forma prowadzenia usługi
    stacjonarna
  • Liczba godzin usługi
    50
  • Podstawa uzyskania wpisu do BUR
    Certyfikat ICVC – SURE (Standard Usług Rozwojowych w Edukacji): Norma zarządzania jakością w zakresie świadczenia usług rozwojowych

 

Cel

Cel edukacyjny

Szkolenie przygotowuje do zawodu operatora/pilota UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Kursant zdobywa wiedzę o bezpiecznym i zgodnym z przepisami użytkowaniu dronów w polskiej przestrzeni powietrznej, rozwija praktyczne umiejętności pilotażu i obsługi BSP w zasięgu i poza zasięgiem wzroku, a także kompetencje społeczne poprzez zrozumienie odpowiedzialności wobec innych użytkowników przestrzeni i aspektów prowadzenia działalności w branży BSP.

Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się, kryteria weryfikacji i metody walidacji.
Efekty uczenia sięKryteria weryfikacjiMetoda walidacji
Rozróżnia przepisy i procedury lotniczeRozróżnia przepisy prawa lotniczego
dotyczące BSP obowiązujące na terenie
UE oraz poza nią
Test teoretyczny
Rozróżnia obowiązki
operatora i pilota w kontekście A1, A2,
A3 oraz STS-01 i STS-02
Test teoretyczny
Rozróżnia operacje lotnicze w kategoriach: otwartej, szczególnej i
certyfikowanej, określa wymagania,
ograniczenia oraz procedury związane z
każdą z nich.
Test teoretyczny
Wskazuje instytucje odpowiedzialne za
zarządzanie przestrzenią powietrzną i nadzór prawny: ULC, PAŻP, EASA, ICAO.
Test teoretyczny
Charakteryzuje elementy bezpiecznego wykonania lotuCharakteryzuje różnice pomiędzy lotami VLOS (w zasięgu wzroku) i BVLOS (poza zasięgiem wzroku), w tym ryzyka operacyjne i organizacyjne dla TS-01
(VLOS, teren zurbanizowany) oraz STS-02 (BVLOS, teren niezurbanizowany).
Test teoretyczny
Charakteryzuje strukturę polskiej
przestrzeni powietrznej, rozpoznaje jej klasy i strefy (CTR, ATZ, P, R,D),
wskazuje ograniczenia obowiązujące przy lotach BSP.
Test teoretyczny
Definiuje procedury operacyjne i awaryjne, zasady bezpiecznego
planowania lotów, procedury w sytuacjach zagrożenia, utraty sygnału, fail-safe i RTH.
Test teoretyczny
Charakteryzuje parametry lotu BSP,
potrafi je dobrać do warunków środowiskowych i rodzaju operacji.
Test teoretyczny
Rozróżnia czynniki środowiskowe
wpływające na lot BSP, analizuje wpływ warunków pogodowych na system i jego osiągi.
Test teoretyczny
Rozróżnia rolę czynnika ludzkiego.
Dokonuje oceny wpływu stresu, zmęczenia, alkoholu i substancji
psychoaktywnych na bezpieczeństwo
operacji.
Test teoretyczny
Rozróżnia techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w
powietrzu i na ziemi – rozróżnia procedury zarządzania ryzykiem i
planowania misji.
Test teoretyczny
Charakteryzuje odpowiedzialność pilota
i operatora oraz wpływ działań jednostki
na bezpieczeństwo innych uczestników
przestrzeni powietrznej.
Test teoretyczny
Przestrzega zasad etycznych i prawnych dotyczących wykorzystania dronów, w tym prywatności, ochrony danych i środowiska.Test teoretyczny
Charakteryzuje elementy BSP oraz oprogramowanie wspierające misje BSP.Rozróżnia rodzaje BSP, ich konstrukcję, tryby lotu, wykorzystywane komponenty.Test teoretyczny
Rozróżnia aplikacje i oprogramowanie
wspierające misje BSP.
Test teoretyczny
Wykorzystuje BSP w operacjach.Organizuje i planuje operacje BSP zgodnie z obowiązującymi procedurami oraz wymaganiami operacyjnymi w kategorii STS-01 i STS-02.Test teoretyczny
Wykonuje kontrolę przedstartową drona, ocenia jego zdatność do lotu, sprawdza stan techniczny systemu.Obserwacja w warunkach rzeczywistych
Dobiera odpowiednie aplikacje i parametry lotu, dostosowując je do typu misji, przestrzeni powietrznej i ograniczeń środowiskowych.Obserwacja w warunkach rzeczywistych
Realizuje bezpieczne operacje BSP – start, lot, lądowanie – zgodnie z
zasadami STS, w układzie praktycznym
1:1 z instruktorem.
Obserwacja w warunkach rzeczywistych
Wykonuje analizę ryzyka, w tym
operacyjnego (SORA) i
środowiskowego, oraz stosuje środki
minimalizujące zagrożenia.
Obserwacja w warunkach rzeczywistych
Reaguje na sytuacje awaryjne, wdrażając odpowiednie procedury (np. utrata łączności, sytuacja zagrożenia,
przymusowe lądowanie).
Obserwacja w warunkach rzeczywistych

 

 

 

Kwalifikacje

Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Pytanie 1. Czy wydany dokument jest potwierdzeniem uzyskania kwalifikacji w zawodzie?
TAK
Pytanie 2. Czy dokument został wydany przez organy władz publicznych lub samorządów zawodowych na podstawie ustawy lub rozporządzenia?
TAK
Pytanie 5. Czy dokument jest certyfikatem, dla którego wypracowano system walidacji i certyfikowania efektów uczenia się na poziomie międzynarodowym?
TAK
Informacje
  • Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotów
    organ władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
  • Nazwa Podmiotu prowadzącego walidację
    Podmiot wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
  • Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BUR
    Nie
  • Nazwa Podmiotu certyfikującego
    Urząd Lotnictwa Cywilnego.
  • Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BUR
    Nie

 

Program szkolenia STS-02 obejmuje przygotowanie do wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi (dronami) poza zasięgiem wzroku (BVLOS) w scenariuszu standardowym STS-02. Szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej, a jego celem jest nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do bezpiecznego i zgodnego z przepisami przeprowadzania operacji lotniczych w tej kategorii.

Każdy z kursantów ma do dyspozycji samodzielne stanowisko komputerowe oraz symulator lotów.

Szkolenie praktyczne jest szkoleniem grupowym, przeprowadzanym na specjalnie przygotowanym lądowisku. Nalot realizowany jest na sprzęcie ośrodka.

UWAGA! Zajęcia praktyczne są zależne od warunków pogodowych (nie latamy, kiedy prędkość wiatru przekracza 8 m/s, występują opady atmosferyczne lub mgła a także, gdy temperatura powietrza jest ujemna). Czynnikiem uniemożliwiającym realizację lotu w danym dniu/godzinach może być czasowe „wyłączenie” dostępności przestrzeni powietrznej. W takich wypadkach zastrzegamy sobie możliwość odwołania spotkania i przeniesienia go na ustalony wspólnie z Kursantami inny termin.

Część teoretyczna obejmuje:

  • Prawo lotnicze i przepisy lotnicze dotyczące dronów
  • Przepisy dotyczące lotów w kategorii szczególnej STS-01 i STS-02
  • Procedury lotów BVLOS
  • Procedury operacyjne
  • Ogólna wiedza nt. systemów bezzałogowych statków powietrznych.
  • Meteorologia
  • Osiągi systemu bezzałogowego w powietrzu.
  • Ograniczenia możliwości człowieka.
  • Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu i na ziemi.

Część praktyczna obejmuje:

  • Czynności przed lotem (obsługa naziemna), przygotowanie drona do lotu
  • Wykonywanie startu i lądowania.
  • Czynności w trakcie lotu (zmiana parametrów lotu, prędkości, wysokości, orientacji).
  • Czynności po zakończeniu lotu.
  • Sytuacje niebezpieczne i awaryjne
  • Planowanie misji BVLOS poza zasięgiem wzroku

Walidacja:

Proces walidacji jest przeprowadzony przez wyznaczony podmiot zewnętrzny.

Proces walidacji jest przeprowadzony przez wyznaczony podmiot zewnętrzny. Lista podmiotów mogących przeprowadzić walidację znajduje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego egzamin teoretyczny składa się z 40 pytań jednokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu to 75 minut. Minimalny wynik jaki musi osiągnąć kandydat na pilota BSP to 75% poprawnych odpowiedzi. Ocena umiejętności praktycznych, jest przeprowadzana w trakcie zajęć praktycznych przez instruktora z ośrodka szkoleniowego.

 

Cennik
Cennik
Rodzaj cenyCena
Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 000,00 PLN
Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 000,00 PLN
Koszt osobogodziny brutto100,00 PLN
Koszt osobogodziny netto100,00 PLN
W tym koszt walidacji brutto150,00 PLN
W tym koszt walidacji netto150,00 PLN
W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN

 

 

Prowadzący

Liczba prowadzących: 2
1 z 2
Damian Rahman
Osoba prowadząca uslugę
Entuzjasta i profesjonalista w zakresie technologii bezzałogowych statków powietrznych (UAV).
Ponad 13 lat doświadczenia w projektowaniu, programowaniu i operacjach dronowych — od
inspekcji infrastruktury, przez monitoring środowiskowy, aż po filmowanie i fotografię z
powietrza. Certyfikowany operator UAV z silną orientacją na precyzję, bezpieczeństwo oraz
rozwój nowych zastosowań dronów w biznesie.
2 z 2
Podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
Osoba prowadząca walidację
Podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lista podmiotów uprawnionych przez ULC:
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/prowadzenieszkolen/5826-list-podmiotow-egzaminujacych
Walidację prowadzi podmiot zewnętrzny.

 

Informacje dodatkowe

Informacje o materiałach dla uczestników usługi
  • Każdy uczestnik dostaje skrypt szkoleniowy w formacie PDF;
  • Każdy uczestnik otrzyma podstawowe pomoce dydaktyczne pomocne przy zajęciach z trenerem – Notatnik, długopis, pendrve edukacyjny
Warunki uczestnictwa

Ukończone 18 lat.

Informacje dodatkowe

Usługa realizowana stacjonarnie

Za godzinę zajęć uznaje się godzinę dydaktyczną – 45 minut

Obliczenie czasu trwania kursu: 50 godzin dydaktycznych (po 45 minut)

50 godzin dydaktycznych = 50 x 45 minut = 2250 minut

2250 minut / 60 minut = 37,5 godziny zegarowej

Przerwy nie są wliczone w ilość godzin usługi rozwojowej.

4 x 30 min = 2 h zegarowe

12 x 15 min = 3 h zegarowej

Całkowity czas trwania szkolenia (wraz z przerwami): 37,5 + 5 = 42,5 godziny zegarowe.

Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu BUR, Dostawca Usługi musi zamieścić i/lub uzupełnić i/lub podać docelowy Harmonogram usługi wraz z prowadzącymi na 6 dni przed rozpoczęciem szkolenia. Dlatego Dostawca Usługi zastrzega sobie możliwość korekty niniejszego Harmonogramu usługi do 6 dni przed rozpoczęciem tej usługi rozwojowej.

Podczas szkolenia praktycznego wykorzystywany jest sprzęt i oprogramowanie dostarczane przez realizatora szkolenia.

 

Adres realizacji usługi:

ul. Kopernika 69B
97-500 Strzałków
woj. łódzkie
Budynek OSP Strzałków (sala edukacyjna) oraz specjalnie przygotowane lądowisko – przy budynku OSP (zajęcia praktyczne).

 

Kontakt:
Karolina Gonera
E-mail

stowarzyszeniedratwa@gmail.com

Telefon

(+48) 609 542 473

 

👉 Sprawdź nas w Bazie Usług Rozwojowych:
🔗 Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Dratwa – profil BUR