Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Obsługa maszyn i urządzeń
- Grupa docelowa usługi
Nasze szkolenia są skierowane do szerokiego grona odbiorców – zarówno osób początkujących, jak i tych, które już posiadają doświadczenie w obsłudze bezzałogowych statków powietrznych (BSP), ale chcą podnieść swoje kompetencje zawodowe i techniczne.
Zapraszamy szczególnie:
- osoby, które chcą zdobyć uprawnienia do pilotowania dronów w europejskich kategoriach STS-01 i STS-02(loty w zasięgu wzroku – VLOS – oraz poza zasięgiem – BVLOS, do 25 kg),
- kandydatów do uzyskania uprawnień państwowych NSTS-06 (loty w i poza zasięgiem wzroku dronami do 25 kg),
- osoby pragnące rozwijać się zawodowo w branży dronowej, w tym w specjalistycznych zastosowaniach technologii BSP,
- osoby, które nie chcą być jedynie „papierowymi pilotami”, ale rzeczywiście opanować technikę latania, obsługę sprzętu oraz reagowanie w trudnych warunkach operacyjnych.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji07-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi50
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ICVC – SURE (Standard Usług Rozwojowych w Edukacji): Norma zarządzania jakością w zakresie świadczenia usług rozwojowych
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do zawodu operatora/pilota UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Kursant zdobywa wiedzę o bezpiecznym i zgodnym z przepisami użytkowaniu dronów w polskiej przestrzeni powietrznej, rozwija praktyczne umiejętności pilotażu i obsługi BSP w zasięgu i poza zasięgiem wzroku, a także kompetencje społeczne poprzez zrozumienie odpowiedzialności wobec innych użytkowników przestrzeni i aspektów prowadzenia działalności w branży BSP.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
| Rozróżnia przepisy i procedury lotnicze | Rozróżnia przepisy prawa lotniczego dotyczące BSP obowiązujące na terenie UE oraz poza nią | Test teoretyczny |
| Rozróżnia obowiązki operatora i pilota w kontekście A1, A2, A3 oraz STS-01 i STS-02 | Test teoretyczny | |
| Rozróżnia operacje lotnicze w kategoriach: otwartej, szczególnej i certyfikowanej, określa wymagania, ograniczenia oraz procedury związane z każdą z nich. | Test teoretyczny | |
| Wskazuje instytucje odpowiedzialne za zarządzanie przestrzenią powietrzną i nadzór prawny: ULC, PAŻP, EASA, ICAO. | Test teoretyczny | |
| Charakteryzuje elementy bezpiecznego wykonania lotu | Charakteryzuje różnice pomiędzy lotami VLOS (w zasięgu wzroku) i BVLOS (poza zasięgiem wzroku), w tym ryzyka operacyjne i organizacyjne dla TS-01 (VLOS, teren zurbanizowany) oraz STS-02 (BVLOS, teren niezurbanizowany). | Test teoretyczny |
| Charakteryzuje strukturę polskiej przestrzeni powietrznej, rozpoznaje jej klasy i strefy (CTR, ATZ, P, R,D), wskazuje ograniczenia obowiązujące przy lotach BSP. Test teoretyczny Definiuje procedury operacyjne i awaryjne, zasady bezpiecznego planowania lotów, procedury w sytuacjach zagrożenia, utraty sygnału, fail-safe i RTH. | Test teoretyczny | |
| Charakteryzuje parametry lotu BSP, potrafi je dobrać do warunków środowiskowych i rodzaju operacji. | Test teoretyczny | |
| Rozróżnia czynniki środowiskowe wpływające na lot BSP, analizuje wpływ warunków pogodowych na system i jego osiągi. | Test teoretyczny | |
| Rozróżnia rolę czynnika ludzkiego. Dokonuje oceny wpływu stresu, zmęczenia, alkoholu i substancji psychoaktywnych na bezpieczeństwo operacji. | Test teoretyczny | |
| Rozróżnia techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu i na ziemi – rozróżnia procedury zarządzania ryzykiem i planowania misji. | Test teoretyczny | |
| Charakteryzuje odpowiedzialność pilota i operatora oraz wpływ działań jednostki na bezpieczeństwo innych uczestników przestrzeni powietrznej. | Test teoretyczny | |
| Przestrzega zasad etycznych i prawnych dotyczących wykorzystania dronów, w tym prywatności, ochrony danych i środowiska. | Test teoretyczny | |
| Charakteryzuje elementy BSP oraz oprogramowanie wspierające misje BSP. | Rozróżnia rodzaje BSP, ich konstrukcję, tryby lotu, wykorzystywane komponenty. | Test teoretyczny |
| Rozróżnia aplikacje i oprogramowanie wspierające misje BSP. | Test teoretyczny | |
| Wykorzystuje BSP w operacjach. | Organizuje i planuje operacje BSP zgodnie z obowiązującymi procedurami oraz wymaganiami operacyjnymi w kategorii STS-01 i STS-02. | Test teoretyczny |
| Wykonuje kontrolę przedstartową drona, ocenia jego zdatność do lotu, sprawdza stan techniczny systemu. | Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
| Dobiera odpowiednie aplikacje i parametry lotu, dostosowując je do typu misji, przestrzeni powietrznej i ograniczeń środowiskowych. | Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
| Realizuje bezpieczne operacje BSP – start, lot, lądowanie – zgodnie z zasadami STS, w układzie praktycznym 1:1 z instruktorem. | Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
| Wykonuje analizę ryzyka, w tym operacyjnego (SORA) i środowiskowego, oraz stosuje środki minimalizujące zagrożenia. | Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
| Reaguje na sytuacje awaryjne, wdrażając odpowiednie procedury (np. utrata łączności, sytuacja zagrożenia, przymusowe lądowanie). | Obserwacja w warunkach rzeczywistych
|
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmiot wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program szkolenia STS-02 obejmuje przygotowanie do wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi (dronami) poza zasięgiem wzroku (BVLOS) w scenariuszu standardowym STS-02. Szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej, a jego celem jest nabycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do bezpiecznego i zgodnego z przepisami przeprowadzania operacji lotniczych w tej kategorii.
Każdy z kursantów ma do dyspozycji samodzielne stanowisko komputerowe oraz symulator lotów.
Szkolenie praktyczne jest szkoleniem grupowym, przeprowadzanym na specjalnie przygotowanym lądowisku. Nalot realizowany jest na sprzęcie ośrodka.
UWAGA! Zajęcia praktyczne są zależne od warunków pogodowych (nie latamy, kiedy prędkość wiatru przekracza 8 m/s, występują opady atmosferyczne lub mgła a także, gdy temperatura powietrza jest ujemna). Czynnikiem uniemożliwiającym realizację lotu w danym dniu/godzinach może być czasowe „wyłączenie” dostępności przestrzeni powietrznej. W takich wypadkach zastrzegamy sobie możliwość odwołania spotkania i przeniesienia go na ustalony wspólnie z Kursantami inny termin.
Część teoretyczna obejmuje:
- Prawo lotnicze i przepisy lotnicze dotyczące dronów
- Przepisy dotyczące lotów w kategorii szczególnej STS-01 i STS-02
- Procedury lotów BVLOS
- Procedury operacyjne
- Ogólna wiedza nt. systemów bezzałogowych statków powietrznych.
- Meteorologia
- Osiągi systemu bezzałogowego w powietrzu.
- Ograniczenia możliwości człowieka.
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu i na ziemi.
Część praktyczna obejmuje:
- Czynności przed lotem (obsługa naziemna), przygotowanie drona do lotu
- Wykonywanie startu i lądowania.
- Czynności w trakcie lotu (zmiana parametrów lotu, prędkości, wysokości, orientacji).
- Czynności po zakończeniu lotu.
- Sytuacje niebezpieczne i awaryjne
- Planowanie misji BVLOS poza zasięgiem wzroku
Walidacja:
Proces walidacji jest przeprowadzony przez wyznaczony podmiot zewnętrzny.
Proces walidacji jest przeprowadzony przez wyznaczony podmiot zewnętrzny. Lista podmiotów mogących przeprowadzić walidację znajduje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego egzamin teoretyczny składa się z 40 pytań jednokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu to 75 minut. Minimalny wynik jaki musi osiągnąć kandydat na pilota BSP to 75% poprawnych odpowiedzi. Ocena umiejętności praktycznych, jest przeprowadzana w trakcie zajęć praktycznych przez instruktora z ośrodka szkoleniowego.
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
| Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | 5 000,00 PLN |
| Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | 5 000,00 PLN |
| Koszt osobogodziny brutto | 100,00 PLN |
| Koszt osobogodziny netto | 100,00 PLN |
| W tym koszt walidacji brutto | 150,00 PLN |
| W tym koszt walidacji netto | 150,00 PLN |
| W tym koszt certyfikowania brutto | 0,00 PLN |
| W tym koszt certyfikowania netto | 0,00 PLN |
Prowadzący
Damian Rahman
Ponad 13 lat doświadczenia w projektowaniu, programowaniu i operacjach dronowych — od
inspekcji infrastruktury, przez monitoring środowiskowy, aż po filmowanie i fotografię z
powietrza. Certyfikowany operator UAV z silną orientacją na precyzję, bezpieczeństwo oraz
rozwój nowych zastosowań dronów w biznesie.
Podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/prowadzenieszkolen/5826-list-podmiotow-egzaminujacych
Walidację prowadzi podmiot zewnętrzny.
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Każdy uczestnik dostaje skrypt szkoleniowy w formacie PDF;
- Każdy uczestnik otrzyma podstawowe pomoce dydaktyczne pomocne przy zajęciach z trenerem – Notatnik, długopis, pendrve edukacyjny
Warunki uczestnictwa
Ukończone 18 lat.
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana stacjonarnie
Za godzinę zajęć uznaje się godzinę dydaktyczną – 45 minut
Obliczenie czasu trwania kursu: 50 godzin dydaktycznych (po 45 minut)
50 godzin dydaktycznych = 50 x 45 minut = 2250 minut
2250 minut / 60 minut = 37,5 godziny zegarowej
Przerwy nie są wliczone w ilość godzin usługi rozwojowej.
4 x 30 min = 2 h zegarowe
12 x 15 min = 3 h zegarowej
Całkowity czas trwania szkolenia (wraz z przerwami): 37,5 + 5 = 42,5 godziny zegarowe.
Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu BUR, Dostawca Usługi musi zamieścić i/lub uzupełnić i/lub podać docelowy Harmonogram usługi wraz z prowadzącymi na 6 dni przed rozpoczęciem szkolenia. Dlatego Dostawca Usługi zastrzega sobie możliwość korekty niniejszego Harmonogramu usługi do 6 dni przed rozpoczęciem tej usługi rozwojowej.
Podczas szkolenia praktycznego wykorzystywany jest sprzęt i oprogramowanie dostarczane przez realizatora szkolenia.
Adres realizacji usługi:
Kontakt:
Karolina Gonera
stowarzyszeniedratwa@gmail.com
(+48) 609 542 473
👉 Sprawdź nas w Bazie Usług Rozwojowych:
🔗 Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Dratwa – profil BUR

